
Robert Freiholtz är mekaniker på Volvo Powertrain.
På Volvo Powertrain i Göteborg utvecklar man nya motorer. En viktig del i utvecklingsarbetet är att testköra och analysera motordelarna för att se hur väl de presterar och klarar de allra tuffaste påfrestningarna.
– Vi frestar motorerna ganska hårt och kör slut på en livslängd på så kort tid som möjligt för att effektivisera vår provning, berättar Robert Freiholtz som är mekaniker på Volvo Powertrain och har höga renhetskrav när motordelar ska analyseras.
– För att man ska kunna se vad som händer med lager och slitbanor, eller upptäcka sprickor i exempelvis motorblock behöver många av delarna tvättas rena.
Och dessa motordelar tvättas numera av en tvåstegs kammartvätt av typen Viverk VKT-164-P2?
– Ja, vi hade en lite äldre Viverk-tvätt sedan tidigare som började bli sliten. Vi ville därför testa och se om tvättekniken förnyats något sedan vi köpte den för 30 år sedan. Vi var egentligen nöjda med den gamla tvätten också, den gjorde fortfarande sitt jobb på ett bra sätt, men det kändes lite osäkert att vara beroende av en diskett för att uppdatera tvättprogrammet.
Så ni bytte till en ny tvättmaskin, hade det hänt något under dessa år?
– Ja, det kan man säga. Bara en sån sak som att man kan ändra i programmeringen och köra olika tvättprogram för olika saker och ändamål. Det finns ju hur mycket möjligheter som helst att använda!
Är ni nöjda med resultatet?
– Absolut. Vi hade höga förväntningar eftersom vi var så nöjda med den gamla, men den nya fungerar ju ännu bättre. Viverk var dessutom väldigt behjälpliga när vi skulle installera maskinen och den passade perfekt efter de mått vi beställt den på. Vi hade lite surr med luckan till en början, men även det fixade ni ju lätt och smidigt. Så ja, vi är jättenöjda med den nya maskinen, avslutar Robert Freiholtz.