Gazmir Hajra är ny eftermarknadschef på Viverk.

Gazmir Hajra är ny eftermarknadschef på Viverk.

– Att trivas på jobbet och göra det man är bäst på. Det tror jag är ett framgångsrecept, både för att själv må bra och för att göra ett förstklassigt jobb, berättar Gazmir Hajra som är ny eftermarknadschef på Viverk.

Gazmir har även många idéer och tankar om att utveckla service och underhåll till en mer självständig eftermarknadsenhet där Viverks alla kunder ska kunna få bättre support och mer förebyggande underhåll och på så sätt minimera ofrivilliga stopp.

– Industri 4.0 och digitalisering har varit mitt huvudfokus under studietiden och något jag tror kommer att ge oss alla inom industrin störst lyft inför framtiden, att effektivisera genom att digitalisera.

Låt den som är bäst lämpad göra jobbet
– Digitalisering är dock bara ett hjälpmedel. Minst lika viktigt är att ta vara på kunskap och erfarenheter och se till att var och en gör mest nytta där den passar bäst. Ta till exempel ärendehantering med supportfrågor och kunders underhållsbehov. Det är ju så mycket bättre att låta en dator hålla reda på alla grejer än att själv försöka hålla ett 40-tal ärenden i huvudet samtidigt.

Gazmir Hajra, Viverks eftermarknadschef.

Gazmir Hajra, Viverks eftermarknadschef.

– Det är faktiskt lite samma sak med datorer som med människor, så låt oss göra det vi är bäst på och använda datorer och system till sådant de är bättre på. Och komplettera med att utveckla och lära oss mer.

Att Gazmir själv lever som han lär visar inte minst det faktum att han studerat på distans och jobbat samtidigt som han har familj och barn i skolåldern.

– Jo, jag är egentligen produktutvecklare i botten, men jobbar just nu med mitt andra examensarbete, denna gång för en maskiningenjörsexamen, berättar Gazmir som pluggat med detta i fem år och samtidigt jobbat som underhållsingenjör större delen av tiden.

Men nu är examen bara några veckor bort och Gazmir i full fart med att förädla Viverks eftermarknadsenhet som även blivit en del i hans examensarbete.

Så varför Viverk?
– För mig personligen är det möjligheten att få jobba med det jag brinner för – service och underhåll, och att få vara med och utveckla och digitalisera eftermarknadstjänster i ett snabbfotat företag med hög nivå på kunskap och ambitioner. Och inte minst, att själv få möjlighet att växa med uppgiften.

Vad tycker du är viktigt på jobbet?
– Man måste ha förutsättningarna för att få ut det bästa av och med sina medarbetare. Trivs vi inte och känner en stolthet i det vi gör, är det svårt att prestera och leverera på topp. Samarbete är viktigt och där är mina kollegor fantastiska som har lång erfarenhet och ett enormt nätverk att fråga och ta hjälp av när det kniper.

– Men det viktigaste inom allt servicearbete är kunden. Maskinleveransen och att allt verkligen fungerar så som kunden önskar är superviktigt. Men livet tillsammans med maskinen därefter är precis lika viktigt, och det är här Viverk ska vara partnern som levererar både före och efter och ger ett effektivt och långsiktigt kundvärde, avslutar Gazmir.

 


 

Jobba på Viverk

Fler liknande reportage:

Malins motto för Viverk 100: Det ska vara kul att utvecklas

Möt Zvonko – konstruktören som nästan gör som kunderna vill

Mikael gillar verkligen att svetsa!

Välkommen till Viverk, Sara!

Så uppfanns Flow-Jet – möt Viverks mest erfarne ingenjör!

Möt Åke Nyberg – spindeln i nätet för eftermarknaden

Möt vår nygamle försäljnings- och marknadschef!

Möt Viverks nya brobyggare – Seyla Tim

Möt Martin, Viverks nya maskiningenjör och konstruktör!

Efter 40 år, och 40 år in i framtiden?

Välkommen till Viverk, Mackie!

Välkomna till Viverk, Adam och Micke!

Välkommen till Viverk Caroline, vad händer nu?

Välkommen till Viverk Jonna, vad betyder det här?

Ronny Pettersson har jobbat 40 år på Viverk

Jan Jönsson firar 70 år på Viverk!

 


 

 

Viverk AB